وب‌سایت پی وی برق

انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق

انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق

پی وی برق،

جستجو در مطالب سایت

پیوندهای مفید

تبلیغات

در راستای تداوم تجدید ساختار در صنعت برق ایران، شکل‌گیری بازار برق، به عنوان پیش‌نیاز توسعه رقابت و حضور مؤثر بخش خصوصی، در اولویت مصوبات مجمع عمومی توانیر قرار گرفت.

این بازار با ابلاغ و تدوین آیین نامه تعیین روش، نرخ و شرایط خرید و فروش برق در شبکه برق کشور در ابتدای آبان ماه سال 1382 شروع به کار نمود.

در فضای تجدید ساختار یافته، شرکت‌ها و سازمان‌ها مختلفی ایفای نقش می‌کنند. طی سال‌های اخیر با ایجاد بسترهای مناسب و حمایت دولت امکان فعالیت جدی بخش خصوصی در حوزه توزیع انرژی برق نیز به وجود آمده است.

خرده‌فروشان یکی از عناصر فعال در محیط تجدید ساختار یافته به شمار می‌روند.

شرکت‌های خرده فروش برق با دریافت پروانه مرتبط (پروانه خرده فروشی برق) از وزارت نیرو می‌توانند نسبت به فروش برق طبق دستورالعمل‌های مصوب اقدام نمایند.

شروع رسمی فعالیت خرده‌فروشی در ایران با ابلاغ اولین دستورالعمل خرده‌ فروشی شماره‌ 93/24967/350 به تاریخ 18/05/93 آغاز گردید.

طبق دستورالعمل ذکر شده در راستای  تداوم تجدید ساختار صنعت برق شرکت هایی که حوز فعالیتشان خرده‌فروشی برق می‌باشد اختیارات زیر را دارا هستند:

مطابق با این دستورالعمل شرکت‌های خرده فروش متضمن به اختیارات به شرح زیر می‌باشند:

  1. فروش انرژی الکتریکی به مشترک در هر یک از سطوح ولتاژی توزیع، فوق توزیع و انتقال؛
  2. معاملات برق از طریق بورس انرژی؛
  3. تجارت از بازار عمده فروشی برق؛
  4. خرید و فروش حقوق و منافع ناشی از بهره برداری از ظرفیت نیروگاه؛
  5. داد و ستد گواهی ظرفیت.

با این وجود در شرایط فعلی با ابلاغ الحاقیه‌های محدود کننده بر دستورالعمل اولیه خرده فروشی، شرکت های خرده فروش تنها مجاز به فروش برق به مشترکین صنعتی بالای 5 مگاوات در قالب قراردادهای دوجانبه می‌باشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *