وب‌سایت پی وی برق

انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق

انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق

پی وی برق،

جستجو در مطالب سایت

پیوندهای مفید

تبلیغات

جایگاه خرده فروش در بازار برق و چالش های پیش رو

جایگاه خرده فروشی در بازار برق

مصرف کنندگانی که تقاضای پیک آنها حداقل چند صد کیلو وات باشد، ممکن است با به کارگیری کارشناسانی برای پیش بینی تقاضای خود و داد و ستد در بازار برق، برای بدست آوردن قیمت های پایین تر، قادر به صرفه جویی مقدار قابل ملاحظه ای از منابع مالی باشند. می توان از چنین مصرف کنندگانی انتظار داشت که به طور مستقیم و فعالانه در بازار برق شرکت کنند. از سوی دیگر، چنین داد و ستد فعالانه ای برای مصرف کنندگان کوچکتر، مقرون به صرفه نیست. این مصرف کنندگان کوچکتر اغلب خرید بر مبنای یک تعرفه را ترجیح می دهند، که این تعرفه، در قیمت ثابتی برای هر کیلو وات ساعت و حداکثر چند بار در سال تنظیم می شود. خرده فروش های برق برای پر کردن شکاف بین بازار عمده فروشی و این مصرف کنندگان کوچکتر به فعالیت می پردازند.

چالش های خرده فروشان

یکی از چالش خرده فروش‌ها این است که باید انرژی را با یک قیمت متغیر در بازار عمده فروشی خریداری کرده و آن را با یک قیمت ثابت در سطح خرده فروشی، به فروش برسانند. به طور نمونه، یک خرده فروش در طول دوره های زمانی با قیمت بالا، زیان می بیند، زیرا قیمتی را که باید برای انرژی بپردازد، بیشتر از قیمتی است که این انرژی را باز فروش می کند. از سوی دیگر، در طول دوره های زمانی با قیمت پایین، این کار برای آنها سودآور است، زیرا قیمت فروش بیشتر از قیمت خرید است. بنابراین، برای ادامه فعالیت تجاری، باید متوسط وزن دار کمی قیمتی که در آن، یک خرده فروش، انرژی الکتریکی را خریداری می کند، کمتر از نرخی باشد که از مشتریانش مطالبه می کند. دستیابی به این امر همیشه آسان نیست، زیرا خرده فروش نظارت مستقیمی بر میزان انرژی مصرفی مشتریان خود ندارد. مقدار انرژی که هر خرده فروش به مشتریانش می فروشد، از راه مقدار انرژی که به وسیله دستگاه های اندازه گیری، سنجیده می شود، تعیین خواهد شد. اگر در هر دوره زمانی، مجموع مقدار انرژی اندازه گیری شده مشتریان، از مقداری که خرده فروش برای خرید آن قرارداد بسته فراتر رود، خرده فروش مجبور به خرید مابه التفاوت از بازار لحظه ای و با هر ارزشی است که قیمت لحظه ای برای آن دوره زمانی به آن رسیده است. به طور مشابه، اگر مقداری که قرارداد بسته شده، از مقداری که توسط مشتریانش مصرف می شود، پیشی بگیرد، بدیهی است که خرده فروش این اختلاف را به بازار لحظه ای می فروشد.

بنابراین، برای کاستن از ریسک مرتبط با غیر قابل پیش بینی بودن قیمت های بازار لحظه ای، خرده فروش سعی می کند تا حد امکان، تقاضای مشتریان خود را با دقت پیش بینی کند. سپس هماهنگ با این پیش بینی، انرژی را از بازارهای مختلف خریداری می کند. بنابراین، خرده فروش انگیزه بالایی برای پی بردن به الگوهای مصرف مشتریان خود دارد. خرده فروش ها اغلب، مشتریان خود را به نصب دستگاه های اندازه گیری (که انرژی مصرف شده در طول هر دوره زمانی را ثبت کنند) تشویق می کنند، تا بتوانند در صورتی که مصرف انرژی مصرف کنندگان در طول ساعات اوج کاهش پیدا کند، تعرفه های جذاب تری پیشنهاد دهند. با در نظر گرفتن تمام عوامل هواشناسی، ستاره شناسی، اقتصادی، فرهنگی و عوامل ویژه ای که در مصرف برق تاثیر دارند و با استفاده از پیشرفته ترین روش های موجود، پیش بینی مقدار تقاضا در هر ساعت، با دقت متوسط حدود ۱ / ۵ الى ۲ درصد امکان پذیر است. با این وجود، چنین دقتی تنها برای گروه های بزرگ مصرف کنندگان، که تاثیرات جمعی، اهمیت نسبی نوسانهای اتفاقی را کاهش می دهد، امکان پذیر است. بنابراین، یک خرده فروش که دارای انحصار عرضه برق در یک منطقه مشخص نمی باشد، نمی تواند تقاضای مشتریان خود را در مقایسه با دقتی برابر با یک شرکت برق انحصاری، پیش بینی کند. همانطور که می توان انتظار داشت، این مشکل در صورتی که مشتریان برای دستیابی به یک تعرفه بهتر، امکان یا فرصت تغییر خرده فروش خود را داشته باشند، وخیم تر می شود. مشتریان بی ثبات، فرآیند جمع آوری داده های آماری قابل اطمینان برای خرده فروش را (که او برای اصلاح پیش بینی تقاضا به آنها نیاز دارد) دشوارتر می کنند.

ادامه مطلب

فعالیت‌های اصلی خرده فروشی

  • تخمین قیمت برق

از ویژگی های مهم قیمت انرژی در خیلی از بازارها می توان به متوسط و میانگین متغیر، ویژگی های فصلی، متاثر بودن از تقویم روزانه و بی ثباتی بالا اشاره کرد. با توجه به این خصوصیات، پیش بینی قیمت انرژی مشکل می باشد. با این وجود، داشتن اطلاعات مربوط به قیمت انرژی برای خرده فروش، ضروری است. خرده فروش ضمن اینکه باید عدم قطعیت و بی ثباتی قیمت بازار حوضچه را در نظر بگیرد، باید بتواند با دقت قابل قبولی قیمت برق را پیش بینی کند تا بتواند انرژی مورد نیاز مشتریان خود را از طریق منابع مختلف با کمترین هزینه تامین کند.

  • تخمین تقاضای مشتریان

 

در سمت تقاضا، شرکت خرده فروش ملزم به تامین تقاضای مشتریان خود است. تقاضای مشتریان، دائما در حال تغییر است و در نتیجه، پیش بینی آن، دارای عدم قطعیت است. بنابراین خرده فروش باید عدم قطعیت تقاضای مشتریان خود را نیز در نظر بگیرد. اگر در زمان حقیقی، بارهای واقعی و تخمینی خرده فروش متفاوت باشند، این اختلاف، با قیمت بازار لحظه ای تسویه می شود. به عبارت دیگر، در صورتی که میزان پیش بینی شده تقاضا کمتر از مقدار واقعی بود، خرده فروش باید از بازار لحظه ای میزان کسری انرژی را خریداری کند و همچنین اگر میزان پیش بینی شده تقاضا بیشتر از مقدار واقعی بود، خرده فروش باید میزان مازاد انرژی را به بازار لحظه ای بفروشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *