وب‌سایت پی وی برق

انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق

انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق

پی وی برق،

جستجو در مطالب سایت

پیوندهای مفید

تبلیغات

تعریف بورس انرژی

تعریف بورس انرژی، یعنی راه اندازی بازاری شفاف، کارآمد، که با هدف نقد شوندگی و رقابت پذیری بالا، جهت رفع انحصار و کشف عادلانه قیمت حامل های انرژی ایجاد گردیده است. به عبارتی بازاری است که در آن هر کالایی که پایه انرژی مانند برق، نفت، گاز، بنزین، نفت کوره، داشته باشد، معامله می گردد. دارایی­ های قابل معامله در این بازار هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مالی، از قبیل ابزارهای مشتقه مبتنی بر انرژی خواهد بود. بنابراین در این بازار بورس انرژی امکان انجام معاملات نفت، گاز، بنزین، نفت کوره، برق و نیز سایر ابزارهای مشتقه مبتنی بر آن­ ها (شامل اوراق سلف موازی) وجود دارد.

ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز و دارنده یکی از بزرگترین ذخایر و منابع هیدروکربوری جهان شناخته می‌شود. با توجه به این ویژگی­ های خاص و برخورداری از منابع غنی انرژی جایگاه مهم و قابل توجهی دارد . خصوصاً آنکه یکی از کارکردهای مهم این بورس موضوع صادرات و فروش انرژی برق و… به کشورهای همسایه است و بحث کشف قیمت ، با توجه به انجام معاملات بر مبنای ارزهای گوناگون نیز در این بازار دارای اهمیت زیادی می باشد.

همچنین راه­ اندازی بورس انرژی، اهمیت زیادی در توسعه خصوصی­ سازی در کشور داشته و با توجه به تغییر ساختار در صنعت برق، حرکت نیروگاه­ های برق دولتی را به سمت خصوصی­ شدن تسریع نموده و درتعیین دقیق قیمت­ برق، بسیار موثر می باشد. از طرفی علاوه بر پیدا شدن شفافیت در قیمت برق ، امکان تفاوت قیمت برق در سایر مناطق با توجه به معاملات صورت گرفته در بازار بورس انرژی وجود دارد. بنابراین صنایع و خانوارهای هر منطقه، هزینه برق خاص خود را خواهند پرداخت که با سایر نقاط متفاوت خواهد بود.

تنوع و موضوع معاملات انرژی در بازار بورس انرژی بسیار وسیع و درحال گسترش است، به گونه­ ای که با ورود کالاهای اصلی کشور که پایه انرژی دارند از قبیل نفت، گاز، بنزین و.. برق، در آینده این بازار دستخوش تحولات چشمگیری در انجام معاملات انرژی خواهد شد.

بدیهی است با کشف قیمت و شفافیت اطلاعات کالاهای انرژی پایه در حوزه معاملات بازار بورس انرژی، تحولات گسترده در توسعه و رشد اقتصادی کشور بوجود خواهد آمد.

مشخصات اصلی بورس انرژی

قراردادهای بورس به شکل استاندارد و بلند مدت می باشد
قیمت گذاری به شیوه حراج مستمر
دسترسی آزاد و رقابتی به بورس برق
یکسان بودن شرایط حضور در بورس
تعامل دو جانبه بورس برق با اپراتور شبکه (ISO/TSO)

مزایای راه اندازی بورس برق
  1. شفافیت بیشتر اطلاعات و قیمت‌ها
  2. کشف سریع تر قیمت
  3. نوسان قیمت بر اساس واقعیت‌های بازار و صنعت
  4. امکان نظارت بیشتر بر معاملات و ردیابی تخلفات
  5. پوشش ریسک
  6. کاهش هزینه‌های مبادله و ارائة خدمات تسویه و پایاپای
  7. تقویت بنیادی خصوصی سازی صنعت برق در ایران
تفاوتهای بازار برق و بورس انرژی

عمده تفاوتهای بازار برق و بورس را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود:

  1. مدیریتی
  2. ارتباط خریداران وفروشندگان
  3. قراردادها
  4. تنوع در معاملات
  5. رقابت
  6. سرعت تسویه
  7. نقش مدیریت شبکه تسویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *